رفتار خودآگاه در مقابل ناخودآگاه

هشیاری حالتی از آگاهی از افکار و احساسات درونی و همچنین برای درک صحیح و دریافت اطلاعات از محیط اطراف است.
حجم عظیمی از رفتارهای ما توسط فرآیندهای ناخودآگاه هدایت می شوند. درست مانند یک کوه یخ، مقدار زیادی اطلاعات پنهان وجود دارد و فقط برخی از آنها با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است.

رفتار آشکار در مقابل رفتار پنهان

رفتار آشکار هر جنبه ای از رفتار را توصیف می کند که می توان مشاهده کرد، به عنوان مثال حرکات بدن یا کنش های متقابل. همچنین، فرآیندهای فیزیولوژیکی مانند سرخ شدن، حالات چهره یا گشاد شدن مردمک ممکن است ظریف باشند، اما همچنان قابل مشاهده هستند. فرآیندهای پنهان افکار (شناخت)، احساسات (عاطفه) یا پاسخ هایی هستند که به راحتی قابل مشاهده نیستند. به عنوان مثال، تغییرات ظریف در فرآیندهای بدن برای چشم ناظر پنهان است.
در این مورد، حسگرهای زیستی یا فیزیولوژیکی برای کمک به مشاهده با معیارهای کمی استفاده می‌شوند، زیرا در وهله اول فرآیندهایی را آشکار می‌کنند که پنهان هستند. در کنار این تعریف، EEG، MEG، fMRI و fNIRS همگی فرآیندهای فیزیولوژیکی را که رفتار پنهان را منعکس می‌کنند، نظارت می‌کنند.حفظ عادات سالم


رفتار منطقی در مقابل رفتار غیرمنطقی

رفتار عقلانی را می توان هر عمل، احساس یا شناختی در نظر گرفت که مربوط، تحت تأثیر یا هدایت عقل باشد. در مقابل، رفتار غیرمنطقی اقداماتی را توصیف می کند که از نظر عینی منطقی نیستند.

بیمارانی که از فوبیا رنج می برند اغلب گزارش می دهند که آگاهی از افکار و ترس های خود غیرمنطقی است ("من می دانم که عنکبوت نمی تواند به من آسیب برساند") - اگرچه آنها هنوز نمی توانند در برابر اصرار برای رفتار به شیوه ای خاص مقاومت کنند.

رفتار ارادی در مقابل رفتار غیرارادی

اقدامات داوطلبانه خود تعیین می‌شوند و بر اساس خواسته‌ها و تصمیم‌های شما هدایت می‌شوند. در مقابل، اقدامات غیرارادی هر عملی را توصیف می‌کند که بدون قصد یا با وجود تلاش برای جلوگیری از آن انجام شده است. برای مثال، در روان‌درمانی شناختی-رفتاری، بیماران در معرض سناریوهای مشکل‌ساز قرار می‌گیرند که به آن سیل نیز گفته می‌شود، مانند عنکبوت، نمایشگاه اجتماعی یا هواپیمای فراآتلانتیک.حفظ شادابی بعد از سن 40 سالگی

بسیاری از رفتارهای ما داوطلبانه، منطقی، آشکار و آگاهانه به نظر می رسند – با این حال آنها فقط نوک کوه یخ را برای رفتار عادی انسان نشان می دهند. اکثر اعمال ما غیرارادی، بالقوه غیرمنطقی هستند و توسط ناخودآگاه ما هدایت می شوند. راه دسترسی به این سمت دیگر رفتار، بررسی رفتارهای پنهانی است که در نتیجه رخ می دهد.